En termes generals crec que ara mateix podem dir el següent dels nostres joves adolescents: el nostre adolescent surt d’una infantesa força ben tractada, dins d’una cultura que en dues o tres generacions ha passat a tenir el privilegi de poder tenir els fills per decisió pròpia més que no pas com una conseqüència imposada, derivada de la pràctica sexual. Aquest canvi ha suposat també un alliberament de la condició femenina i el devem, per damunt de tot, a la facilitat d’accés als mètodes anticonceptius que, en conseqüència, han fet canviar en el nostre imaginari de societat benestant allò que representava la condició d’ infant. Radicalment, gosaria dir.
L’Infant ingressa a l’Escola amb unes
característiques que no tenen precedents - en general són més manaires que
obedients - i allí adquireix unes pautes
de relació amb els altres que d’alguna manera els imposen uns límits necessaris
però que, al seu torn, els priven d’unes possibilitats d’aprenentatges que
podrien rebre dels espais domèstics, familiars i d’espais oberts adequats. En la
lectura del pensament contracultural aquelles pautes que s’adquireixen via
institucional són de fet limitants pel que fa a la formació de la persona. En
la seva obra “The Wall “ Pink Floyd
escenifica aquesta tesi mostrant la desfilada d’uns nens que, vestidets
amb bata de ratlles, ingressen en una maquina, que vol significar l’Escola, de
la qual surten agafadets de la mà, convertits en un enfilall de
salsitxes.
Per altra banda, assistim a un nombre
creixent de famílies preocupades per la formació acadèmica dels seus fills dins
un ordre jeràrquic d’interessos que posa en lloc preeminent el que puguin
accedir a un bon lloc de treball; la qual cosa ve a significar que sigui ben
remunerat i/o s’acompanyi d’un status socialment ben valorat. Una bona part
d’aquestes famílies esmerça els mitjans
econòmics que calgui per tal d’aconseguir aquesta formació I crec poder afirmar
des de la meva experiència que, a casa
nostra, hi va haver una etapa, que
podríem situar en la dècada dels ’70- ‘80 del segle passat en que una bona part de les famílies
amb interessos intel·lectuals més amplis que els estrictament crematístics van
fer confiança que l’Ensenyament Públic podia cobrir aquest doble objectiu i hi
van adreçar els seus fills.
Això desprès no va anar així. I malgrat
que el treball escolar d’ençà la Llei Villar- Palasí va mantenir un
molt bon nivell de qualitat - tant pel que feia a estudis d'EGB i de BUP com de
Formació Professional - amb la
implantació de la Logse els anys ’90 l’Ensenyament públic va perdre el prestigi
acumulat i el seu alumnat va venir a ser
condemnat a una condició d’anorèxia intel·lectual
de la qual encara avui en patim les conseqüències.
Entorn a la etapa biològica de la pubertat els nostres joves
ingressen en una categoria social o estadi que equival a la condició d’estudiant.
Això també és nou, perquè fa també només dues o tres generacions la categoria
d’estudiant era quelcom viscut o entès com un privilegi. Avui per una gran majoria de joves estudiants aquesta etapa
és viscuda com una mena de tràmit obligatori equivalent al que seria abans la “Mili”
o a treure el carnet de conduir; és a dir, com un requisit indispensable per a
d’ingrés en el mercat laboral. Així que allò que podria ser interpretat com un
benefici social a favor de l’adquisició de coneixements, que millorés la
formació personal de l’individu, passa a
ser llegit com una imposició per part de la societat moderna, el funcionament
de la qual exigeix una massa critica de gent suficientment preparada per a unes
determinades tasques laborals . Estrictament.
Les reiterades Reformes que han intentat apedaçar
un Sistema Escolar del tot incongruent,
van posant noves peces al col.lage inicial, aquell que arrenca de la Logse i amb la pretesa intenció de superar la evident deficiència en la formació
intel·lectual dels nostres joves, en
lloc de millorar la qualitat dels
recursos a emprar, el que fan és
inventar-ne uns de nous, sota inspiració del tipus emotiu-psicològic-neuropatòlogic,
que substitueixen les matèries tradicionals i imposen unes dinàmiques de
treball totalment improvisades,
d’objectius i continguts ambigus i per a
les quals no existeix cap garantia de bons resultats objectivable.
El resultat és un desconcert general que costa de jutjar atesa les bones
intencions que proclama. La qual cosa no ens evita la sospita que no es tracti,
en realitat, una estratègia gremial per tal de donar llocs de treball a la massa d’excedents
titulats en aquestes noves especialitats acadèmiques. El tipus de formació
que rep el nostre jove-alumne, avui
estudiant de la ESO, adquireix un caràcter de tràmit laboral que, justament pel
seu caràcter de tràmit, no atén el desenvolupament de les capacitats reals del
jove i que té una càrrega de caràcter
virtual molt gran; molt per davant del que li hauria de procurar la
assimilació de conceptes per la via de les pràctiques de taller, de laboratori
i de camp adequades.
Els besavis dels adolescents actuals,
no coneixien l’adolescència o la deixaven tan punt es posaven a treballar de
manera responsable; fins l’extrem que a vegades contribuïen a mantenir la
pròpia família. Això encara és així per molts dels nostres immigrants, només
que en l’escolarització obligatòria dels seus fills ja passen a formar part,
automàticament, de la condició d’estudiant cobejada pels seus pares.
Això suposa un ampli ventall de
situacions que els sociòlegs tracten de interpretar, amb més o menys èxit i
dels que el món escolar ofereix una cantera a penes explorada
El que ens ateny directament als
docents, però, crec que, a banda de les
dificultats que deriven de factors sociològics concrets - que penso que es
podrien abordar des de metodologies compensatòries, adients a cada cas- és el
fet que es troben davant una desafecció generalitzada per part dels joves alumnes
a aprendre, a adquirir coneixements per
gust, per curiositat respecte al fet cultural que ens ha portat on som ara, on
ens trobem en aquests moment i els seus precedents. El que aquesta desafecció, aquest
franc desinterès es doni en tants de casos, dins una mostra tant enorme com la que
suposa el col·lectiu de joves escolaritzats - beneficiaris directes com són,
teòricament, d’un ensenyament obligatori i gratuït- constitueix al meu entendre l’autèntic fracàs
escolar.
El docent, avui, es sent lligat a
obeir una parafernàlia burocràtica que entorpeix aquella labor de relació mestre-alumne
que es troba la base de qualsevol procés d’aprenentatge efectiu. Però això no
tindria perquè ser així si hom estès plenament convençut del que de debò li
convindria ensenyar als seus alumnes.
Una autèntica Reforma hauria de consistir en un
retorn a les formes de treball escolar basades en el pragmatisme, el treball en
aules i tallers que no siguin mers entreteniment
del temps sinó que ocupin per igual les mans i les ments, de manera intensa i
no amb la metodologia dels Esplais; les sortides freqüents i ben preparades fora
l’aula i, sobre tot, a la Natura i al món rural.
Aquella
parafernàlia burocràtica que avui ofega el treball pedagògic dels
Centres Escolars, a la espera de ser abolida
hauria de ser de ser desobeïda en
la mesura que impedeix o simplement entorpeix
unes formes de treball que han demostrat palesament la seva bondat; de
les que en tenim referències sobrades
encara que hagin durat poc temps i mai aplicades, malauradament, de manera
generalitzada.
El jove adolescent, a través el
docent, hauria d’entendre que els coneixements són elements valuosos en la seva
formació personal, que es poden incorporar de manera interessant en la seva
manera de pensar i ajudar-los així a ser millors persones. Millors encara del
que ho podrien ser de manera espontània.
Estic sempre pensant i doncs i
referint-m’hi de manera recurrent a les etapes més joves dels nostres
adolescents; aquella etapa en les que el interès dels adults hauria de
centrar-se en la seva formació integral; en fer-los adquirir l’hàbit del bon raonar, la
qual cosa hauria d’anar per davant de fer-los
aspirar a un ascens social .
I pensant també en el del docent en
concret, en el seu guiar i acompanyar l'alumne a buscar i seguir el seu propi camí. I retrobar-hi, a cada pas, a Machado.
Perquè aquesta és la seva tasca.
“Tasca sagrada, la del mestre“. tal com ens deia el poeta Ventura Gassol.
No hay comentarios:
Publicar un comentario