miércoles, 28 de junio de 2023

19-TEORIA SOBRE LES NECESSITATS “All you need is love”

Sovint penso, i ara amb motiu de la Pandèmia encara amb més insistència, que és ben veritat això que resa el títol de la cançó dels Beatles. I en observar els alumnes adolescents, el seu capteniment, la seva arrogància dins les seves mal dissimulades inseguretats i temors, hom no pot sinó sentir una mena de tendresa que no és tant el  fruit d’una nostàlgia, que podria equivaldre a carència, sinó d’una mena de complicitat en la mesura que ens porta a evocar allò que també es va donar en nosaltres a la seva edat i que es segueix repetint  per generacions, tot i que les circumstancies siguin unes altres.

Potser que tot plegat sigui a resultes de la necessitat de protecció amb la que naixem, fruit al seu torn de un fenomen de neotènia de caràcter acusat. A partir d’aquest moment i desprès ja sempre, per sempre més, pendents de cobrir unes necessitats afectives més enllà d’aquelles d’estricta subsistència, de qualitat més fina, espirituals  podriem dir   

Els micos que s’alleten del biberó d’un maniquí de filferro tornen, un cop  satisfeta la gana, al peluix que no els dona altra cosa que un assentament càlid: té la carcassa de filferro recoberta de cotó. L’experiment no ens explica com desenvolupa el seu afecte, un cop és adult, aquell infant de mico criat en aquella dicotomia.

En canvi – paradoxalment? - sí que tenim constància de moltes  persones adultes que mereixen respecte i fins admiració pel que ha estat l'obra de la seva vida i que van tenir una infància difícil, que van ser criades en condicions desfavorables tant en l’aspecte físic com emotiu. També que en la nostra història recent famílies benestants i cultes enviaven els seus fills a ser educats a institucions de condicions de duresa extrema en el convenciment que allò  els faria forts i resistents davant futures adversitats .

Montaigne aconsella a una mare gestant que es separi del fill ben aviat, cap els tres anys, li diu; a fi i efecte que no sigui mimat i  pugui desenvolupar amb millor tremp les seves capacitats. Però Montaigne no viu a l’Edat Mitjana, aquella etapa de la Història en que la fortalesa física era el primer requisit per a sobreviure.

I tot i així la societat es mantenia en un ideari semblant. I fins a períodes més recents, molts infants, fins  pertanyents a  famílies riques, eren enviats a internats  de condicions molt dures, a risc sovint da contraure malalties associades a la de una deficient  alimentació i al fred. De manera semblant, val a dir,  a com a les classes socials pobres els infants morien per aquelles mateixes causes. Aquí  imposades per la necessitat, no escollides.  

El fet però  és que Montaigne ja valora la educació de l’Infant en el sentit de contemplar la seva formació intel·lectual, associada a la del caràcter I crec que això ens planteja un seguit de consideracions. La primera i més important el fet que la educació de la ment, del pensament, a través l’estudi, fos entesa  com a  part essencial de la formació de l’individu i que el poder- hi accedir requeria no només d’unes recursos econòmics sinó també de sacrificis.

Avui, quan l’accés a la formació de d’intel·lecte és accessible a tothom ens trobem que una bona part el nostres adolescents, que la reben de manera gratuïta, no semblen apreciar-la com un benefici personal. Sembla talment com si, un cop garantida per la societat a la que pertanyen la subsidència bàsica, posessin tot el seu interès en la carcassa de filferro del cotó fluix;  mantenint- se en la dicotomia del petit mico; talment  com si no es tingués consciencia de que  aprendre és també una necessitat a cobrir , que demana un esforç, un treball, tal volta un sacrifici, tal com, històricament, la consecució de qualsevol altre benefici.

Una altra consideració fora la de preguntar-nos si no hem mal interpretat, el comú de la nostra societat actual, el paper educador que ha de jugar la família a favor d’una bona  formació dels fills; si no hi ha uns decantació exagerada a favor del seu confort, traduït hores d’ara en consum; la qual cosa ve a suposar   hores de treball dels progenitors,  doncs de temps en guanyar diners que, potser, s’hauria de dedicar a crear més oportunitats de convivència real, de relacions personals i de manifestacions palpables de dedicació i  d’afecte.

Això la escola no ho pot fer.     

Tanmateix i sigui com sigui que s’hi pugui donar, l’educació, tal  com ens deia aquella gran mestra que fou Àngels Ferrer és sempre un acte d’amor. I l’ensenyament hauria d’aspirar a  anar-hi a l’encalç sense descuidar que el seu objectiu bàsic és el de transmetre coneixement I maldant per tal que aquesta transmissió sigui  el més efectiva possible en  vistes a la formació integral del noi; sense oblidar que és en la relació que s’estableix  mestre-alumne  que es podrà donar la successió natural que va del respecte a la admiració i que pot arribar a la estima    

Cada adolescent s’enfronta al seu propi procés de creixement i a la superació dels seus dilemes. Sabem ben poc de la influencia que els factors externs poden tenir sobre la base programada amb la que ja naixem. Però sí, en canvi, que el haver pogut aprendre a pensar correctament sobre el medi en que ens trobem en cada etapa d’aquest creixement  ens permet salvar-nos de moltes errades i  gaudir millor del que ens ofereix  i  de les seves avantatges i belleses. Les quals sovint passem per alt.  Potser perquè, en el seu moment, no ens han ensenyat a apreciar-les.

I tot i així  sort,  encara, que majoritàriament podem gaudir d’un acolliment –  i  no tant dicotòmic com el dels pobres micos de la experiència -- a través una família i una escola. No sempre satisfactoris, ben cert, però,  amb més garanties, en termes generals, que cap de les altres institucions que se’ns venen a presentar  com alternatives  a la seva funció social.  

I  cal posar èmfasi en aquest encara:  “encara ara” .

Perquè ja comencem a veure què és el que ens depara una nova Era, ara tot just estrenada, dominada  per  Robots. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario

20-Noves paraules d’agur

Ni amb aquest cant de tan perfecta escola, ni amb mots apresos al més savi lèxic, ni amb rares pauses o subtils silencis, no esgotaràs...