El bonisme s’ha instal·lat en la nostra vida social, com una forma de tracte generalitzada. És el tot s’hi val que camufla el conformisme. Es un estil de relacions que hem de pensar que pretén fer la vida més amable - aplicat a l’Escola, evitar la frustració - i que és tradueix en una falta total de exigència, de rigor intel·lectual. La exigència, entesa com a rigidesa, es reserva per als formalismes com ara la periodicitat de les proves i exàmens, les dates d’entrega d’exercicis i treballs i qüestions semblants que, aquestes sí, preparen l’alumne a un futur present immediat d’estricta logística administrativa.
El bonisme, a l’escola, s’aplica a les activitats de caràcter mental,
aquelles que el Sistema actual dona per assentat que són les que creen
desigualtat i frustració perquè nega, en canvi,
que puguin estimular la superació, que és el que podria propiciar el
treball aplicat dins un col·lectiu. Bonisme aquest que no s’ha de confondre amb
tolerància; aquesta suposa comprensió, flexibilitat, i sol respondre a un
interès per interpretar què és el que no s’ha fet bé, reconèixer-ho i
aplicar-se a fer-ho millor.
Simultàniament a aquesta moda pedagògica que estalvia l’esforç de superació
en el treball mental, el qual demana
una bona dosi de repeticions, d’insistència, de paciència - i
fins de la memorització avui tant desprestigiada - trobem l’alumnat emplaçat en un espai on s’hi
projecta un discurs de caràcter “personal i social”. Aquesta és una de les
competències a assumir dins la Nova Llei Celaá que promet capacitar als alumnes
a resoldre tots els problemes que la societat actual té plantejats, els mateixos que la pròpia
societat no sap ni tant sols com
abordar.
Doncs que millor que abocar-los a
l’Escola? Hom pot pensar que no està gens malament com a intenció... Si no fos
que el seu plantejament supera en molt la capacitat de resposta des de la
Institució Escolar. A part que permet
interpretar-ho com una prova més de com la Societat descarrega la
seva mala consciencia en ments
indefenses.
També que el docent no té perquè acceptar aquesta responsabilitat més enllà
de que les situacions que demanen canvis en les interpretacions i comportaments
socials pugui ser motiu i/o esquer per a
un tractament més eficient d’aquells temes que ell considera necessari
de ser tractats pels seus alumnes, al marge de les circumstàncies puntuals. I doncs que, en atenent un tema en
concret, podrá fer aportacions
complementaries a les del seus
propis coneixements i fins més oportunes.
El bonisme escolar que vivim ara mateix, sembla respondre a la consigna de
que tot s’hi val; tot pot ser abordat
des el més estricta ignorància i qualsevol mini-esforç ja és
suficient per complir, interpretar el que calgui. Que qualsevol treball
espontani pot merèixer la consideració
de creatiu; que els resultats obtinguts en
un exercici compten sistemàticament menys que la intenció posada en fer-lo; que el treball en grup
suposa participació equivalent i doncs
correcció automàtica de les mancances individuals. Sempre i quan, és clar,
que cada ú hi posi el que pot.
Perquè, finalment, el que fa el que pot, no està obligat a més. Sense que
calgui discernir quan es pot i quan es vol.
El què i el com
Montaigne aconsella a la mare gestant que, complerts els tres anys el fill que espera l’encomani a algú altre que se’n pugui fer càrrec adequadament i que no el pugui mimar com ho faria ella. Malgrat que Montaigne era un savi, aquesta lectura s’ha d’ entendre dirigida a una dona de l’alta noblesa francesa, en una època en que els infants de les classes humils amb prou feines anaven ben alimentats. Però el fet de venir d’un home tant savi ens hauria de fer reflexionar sobre la manera que hem adoptat de ensenyar al nostres joves, ja des de infants i els perquès.
L’exigència del compliment d’unes tasques determinades, el més concretes
possible, sol ser una via segura per tal d’adquirir uns coneixements sobre allò
al que ens hem aplicat. I, a demés, sol sevir també per a la educació del
caràcter. Un llibret de Benjamin
Franklin,” L’ Aprenentatge de la Virtut”
tracta justament d’això i malgrat el to i el llenguatge avui depassats,
no ha perdut actualitat pel que fa al seu contingut. És la repetició de la
pràctica la que ens educa.
En les Enciclopèdies que vam tenir com a font d’estudis els besavis i avis
d’avui hi havia un capítol dedicat a la “Urbanitat” on es donaven consells
sobre una manera correcta de relacionar-se amb altri.
De bon comportament. I prou.
Els programes actuals, proposen uns objectius que depassen de molt els que
es pot esperar de l’Escola, la qual cosa crea una situació de desconcert
general, Per una banda d’impostura, atès que no s’entén com una institució en
principi encarregada de transmetre
coneixements s’atorgui la autoritat de tractar qüestions de caràcter social
complexos, doncs difícils d’abordar en línees generals amb un mínim de rigor. I
per a les quals no hi ha cap garantia
de que el professorat en tingui la preparació adient, ni més enllà
d’una opinió personal.
Però, i encara pitjor, perquè els programes que ho pretenen fer, ho fan en
detriment de l’espai – del temps- que caldria que es dediqués a
transmetre uns conceptes bàsics i prou sòlidament, per tal que poguessin donar fonament als arguments a
favor d’unes opcions o altres.
Treballs com el de Dobzhansky, autoritat indiscutible en el camp de la
Genètica en el seu magnífic document “Nothing in Biology Makes Sense Except in
the Light of Evolution” aporten infinitament més arguments en contra dels racismes que qualsevol sermó
emès al respecte; amb tots els respectes per les bones intencions.
En tercer lloc, no menys important, perquè és al nivell de les valoracions
basades en fets i no en les opinions d’altri, que es pot establir un diàleg
seriós. També amb el pares, si convé.
Em permeto dubtar de que ho tinguin clar els propis docents quan accepten
treballar d’acord amb les pautes que estableix la Llei a aquest respecte i que
els demanen fer de transmissors de “valors”, així, en
abstracte. Em sorprèn que no s’hi rebel·lin. No pas fent vaga en defensa d’uns
drets gremials - que comporta el desatendre, més encara, la necessitat de donar
aquells conceptes bàsics de la manera adequada, que suposa una major inversió
de temps i directe, amb l’alumnat - sinó
adoptant els mètodes que els hi consta –o els hauria de constar – que
són els més apropiats per tal d’arribar a fer-ho, independentment de les normes
imposades per reial decret.
-De bons exemples a seguir en tenim moltíssim on triar.-
I mentre tant, adoptant la norma d’aquesta la permissivitat absoluta
enfront a la descura i la extravagància; com si cada infant fos un geni dalinià
en potencia, la qual cosa va produint uns efectes que difícilment podrien
resultar d’una tolerància ben entesa.
La nostra societat delega a l’Escola una tasca que hauria de ser realitzada dins l’àmbit familiar, ben cert. I de
vigilància de més
a prop quan, avançada la edat, el jove s’integra a una “tribu”. Tasques ben difícils de dur a terme avui dia i a les
que la Escola hauria de contribuir en
allò que és la seva responsabilitat aportar. No pas descuidant aquesta tasca a
favor de pretesa bondat de estalviar-los
–hi tot exercici mental que els pugui frustrar. Perquè és en habituar-los
a exercir el raonament com millor pot ajudar-los .
Contribuint així a les causes d’obsolència del nostre Sistema Escolar.
En conseqüència, l’Escola, que per la seva pròpia inèrcia sempre acostuma a arribar tard, ara mateix, tal i com la tenim funcionant no només està fora de temps sinó també fora de lloc en la mesura que no aporta els elements que històricament la validaven i menys encara si els substitueix pels uns altres que pretesament se li proposa assumir. I això d’ençà les noves Lleis d’Ensenyament que proposen un tipus de formació de l’alumnat per als que no té ni competències ni autoritat. Menys encara quan no es presenten com a proposta sinó com a imposició per Llei.
Perquè per tal que la educació pugui ser efectiva, necessita tenir el lloc i l'oportunitat de fer-ho a través l’exemple donat, per la via de l’activitat pràctica compartida, no de la prèdica. I menys encara si renuncia a l’únic que pot fer i pel que té un reconeixement en exclusiva: la possibilitat i responsabilitat de transmetre coneixement. Que no és pas poca cosa, com semblen creure els pares de les noves Lleis d’ençà la Logse, sinó ben al contrari, que són a la base de tota la resta .
L’Escola, com a sistema, que no pas com a simple col·lectiu que aplega alumnes i docents, ho és com a sistema obert, sotmès
doncs al permanent joc d’equilibris
entre el que li arriba de fora i el que en manté el funcionament, això és,
l’exercí d’uns comportaments basats en
el criteri d’intercanvi de coneixements entre aquests
seus protagonistes.
Com a Sistema, hauria de treballar aportant una Guía , una atenció a cada alumne per tal d’ajudar-lo a
aprendre a raonar. La qual cosa suposa ajudar-lo a través una aportació, la de coneixement
. No pas jugar a fer el paper de
coaching.
Ha d’oferir àmbits de treball conjunt, mestre–alumne en espais oberts i
temps flexibles i programacions que exigeixin
treball pràctic, no activisme. El model actual no ho fa i fracassa
rotundament.
No sabem que pensaria en Charles
Dickens d’aquesta situació nostra actual, com descriuria la dels nostres joves
que viuen majoritàriament una situació de confort material però que, al mateix
temps i també en una amplia majoria, no accepta haver d’esforçar-se en complir
amb unes responsabilitats; segurament perquè no se’ls ha ensenyat a fer-ho a
temps, abans. Ni a experimentar la satisfacció de fer-ho.
I tanmateix tenim constància de que a partir d’una exigència mínima, convinguda de manera
raonada i a la mida de les possibilitats de participació activa, el
treball escolar pot ser realitzat amb
ganes i resultar gratificant per ell
mateix. Tal com passa per altra
banda amb la superació de qualsevol
repte o compromís. El de l’estudi en aquest cas. L’estudi entès com una activitat que
demana atenció, concentració, entrega,
repetició, temps i paciència; tant com calgui per part de cada individu
receptor en particular i per separat, a
tenor del seu propi ritme d’assimilació, ràpid o lent, però mai per sota de la seves capacitats reals. Ni del que li és exigible socialment.
També per part del professor que, quan
reeïx en la tasca d’ajudar-lo, és quan mereix en justícia el nom
de mestre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario