El bonisme s’ha emparat del nostre Sistema Escolar com a mètode pedagògic per tal d’evitar frustracions...
La paradoxa és que els joves i els infants com s’ho
passen millor i més aprenen és, justament, superant reptes. Només cal veure un
infant quan aprèn a caminar o a parlar. I després en el joc, on ho passa bé
aprenent, feliç en la superació del repte. Fins que arriba el moment en que el
jove aprèn de nosaltres, els adults, el model segons el qual passar-s’ho bé,
equival a no fer res.
El docent vocacional assumeix el principi de voler arribar a ser mestre, és a dir, a saber guiar els nois en el camí de millorar les seves capacitats; el “acompanyar-los en el seu propi procés d’aprenentatge” tal i com ens deia aquella gran mestra que fou Angeleta Ferrer. La qüestió, que suposa un art, és saber aprendre quines capacitats pot ser capaç d’influir, on hi ha un incapacitat manifesta, on hi ha una falta de voluntat per part del noi, i on, aquesta, és fruit del desinterès. I si és així, de les possibles causes.
Els principis de d’Institut- Escola, idèntics als de la
Institución Libre de Enseñanza, uns i altres hereus de la pedagogia de
Sòcrates, en deien això: “ens proposem fer homes bons que siguin forts i, si
són savis, millor encara”.
Fer homes bons és quelcom que ningú sap com es fa, només
cal veure la diferencia que hi pot haver entre dos germans educats en una
mateixa família. Així que difícilment estarà en mans del professor la
possibilitat de influir-los en més d’un aspecte o caràcter. I menys encara dins
l’àmbit d’una aula tancada. Fer millors les persones en cada moment de la història
ha suposat ajudar a establir les condiciones que permetin que les capacitats de
cada individu puguin ser exercides en la seva millor vessant. Avui sabem, gracies als estudis de la
Genètica i l’Etologia que, tant com dotats de instints egoistes i agressius,
naixem i també amb aquells que suposen altruisme, generositat, empatia. I la
Història, tant personal com general, ens en ve a donar clars exemples d’aquesta
realitat en tota circumstancia i
època.
Avui el cos docent en pes, sembla acceptar unes pautes de
treball que ignoren el més bàsic que es pot desprendre dels coneixements actuals
sobre la naturalesa dels éssers humans. O, pitjor encara, accepta les pautes dels que interpreten aquells avenços
en els coneixements de manera esbiaixada o solament pel títol. És un mal ús el
que s’està fent de l’acceptació de que
existeixen intel·ligències múltiples, o dels enunciats de la Neuropsicologia
que treballa a un nivell de complexitat molt alt i doncs que queda lluny de
poder ser aplicat a escala d’un grup escolar gaire més enllà del que sempre
havia dictat als bons mestres el sentit comú
Als bons mestres,
no a aquells que prenen la pedagogia com una ciència, tot manllevant els
paradigmes d’altres matèries, fent-ne un
“collage” i postulant-se com a innovadors..
Al costat d’aquestes vel·leïtats intel·lectuals tant
presents en l’àmbit escolar, ens trobem que el Sistema oficial actual imposa acceptar per part del docent que allò que cal educar en els joves
significa que siguin feliços i estiguin contents, estalviant-los -hi tot risc de fracassar i doncs, en vistes a això,
qualsevol esforç mental. entorpint-los
de passada la oportunitat de madurar.
Es clar que com diu Gregori Luri, carregat de bon seny, sempre
resulta més fàcil el intent de gestionar les emocions que no pas ensenyar a
raonar. I jo afegiria que encara més, quan les emocions a gestionar són les dels altres i no les d’un mateix.
Mai com avui, però, i aquesta és la paradoxa, sembla que
els infants, en el seu conjunt, hagin estat tant necessitats d’ajuts emocionals
aliens a la seva pròpia gestió interna.
I per això mateix derivats - em resisteixo
a dir necessitats – d’auxilis psicològics, de tractaments específics i atesos per especialistes dissenyats per a cada cas. Haver de ser tractats, i fins sovint medicats. I això, d’anomalies psicològiques a
les que abans només acudien persones i infants amb problemes realment greus.
Sembla doncs, que en lloc d’educar en ser forts, estem
educant en la debilitat. Ja des de la guarderia s’accepta que el treball ha de
ser repartit en un col·lectiu, tan en la seva realització com amb la seva
expressió final, per mor de l’ igualitarisme i d’evitar frustracions.
És allò de l’exemple, que es dona aplicat a tots
nivells, de la proposta de dibuixar una
girafa entre els quatre o cinc components
dels grups en els que tenim dividida la
classe. Mètode aquest perfecte perquè
s’elimini d’entrada la possibilitat de correcció individual, com també la satisfacció personal que se’n podria derivar; així com de la pròpia
responsabilitat en el resultat final. Tot això però no impedeix que es prodigui
com a model i que fins es consideri tot un èxit pedagògic, no importa aplicat a
què. Per que sí que ho és a nivell del propòsit inicial que és el d’
evitar la frustració d’aquell que sigui menys hàbil, en el maneig del llapis en aquest cas. Una
habilitat, per cert, importantíssima i
que, amb més o menys paciència sempre es pot arribar a dominar .
S’ignora, amb aquesta metodologia, que també la emulació pot
ser una factor a favor d’un aprenentatge bàsic, d’una millora de les condicions
de partida per a cada individu; que la base de tot aprenentatge animal, també en les persones,
rau en la imitació de models, tant dels dolents com dels bons. I
sobre tot i el més greu al meu entendre, és que aquesta pedagogia ignora que
l’exemple només es pot donar des de l’activitat que suposa acceptar el ser
responsable dels resultats del propi
treball.
En la etapa de l’adolescència, la superació de reptes i
l’emmirallament en els semblants és molt
forta, molt més forta que no ho serà mai
més i el fet de no exercir-la en el camp
de l’activitat mental no evita que es
faci en qualsevol altre àmbit
social. O potser que es “desplaci” i exageradament, vers el camp de l’entreteniment o d’un tipus d’oci
que no aporta, sovint no pot aportar,
els mateixos valors desitjables a la
formació de l ‘individu. Això quan no hi
juga francament en contra .
És molt freqüent
que, en demanar a un adolescent una definició curta del que experimenta en la seva permanència dins l’aula
et digui que “’avorriment.” Resulta lícit pensar que davant estímuls adequats, de
l’ordre que permetessin exercir competències personals aquest avorriment es pogués, si més no, atenuar.
Per altra banda, avui dia més que mai, l’autoritat del
mestre està en hores baixes, de manera que el seu criteri pesa ben poc a
afectes d’estímul, més enllà de d’interès
que suposa el que sigui el dispensador de les qualificacions. És més
fàcil ser permissiu i dir que tot està
bé, que no pas crear mecanismes de didàctica i pedagògics que permetin que hi
hagi un esperit de superació d’ordre intel·lectual, com hi és, per exemple, en els esports o en el domini
d’un instrument musical.
Els pares participen d’aquesta contradicció o s’ho volen
creure, i això perquè en la mesura que s’accepti que l’Escola el que ha de fer,
per damunt de tot, és sociabilitat i educar en valors, queden eximits de la
seva pròpia responsabilitat educadora.
És així com ens trobem
delegant a l’escola la tasca que hauria de fer la família i el seu
entorn tribal. En aquest sentit, era més coherent i més honrat que el sistema
escolar que procurava l’Estat s’anomenés,
d’acord amb el que pretenia: “Ministerio
de Instrucción Pública“, que no pas que s’anunciés com dispensador d’una funció que no és capaç d’assumir, la de “Educació “, I ni per la que ara mateix
ni tant sols posa els medis adequats a
la seva consecució
Està clar, no cal dir, que hi podem trobar i s’hi troben
en actiu, exemples del treball de bons mestres; només que massa pocs, ateses
les necessitats.
Tot i així, l’Escola manté l’elevada missió de combatre
la barbàrie, entenent com a tal, el sentit que li dona el filòsof Sloterdijk, com a forma generalitzada de relació social que menysté els valors dignes de ser
conservats d’etapes precedents, tant
pel que fa a les maneres com als coneixements.
És un fet ben
establert que quan el docent aconsegueix acompanyar l’alumne en el seu camí vers el bon criteri, despertant-li interès
i respecte per allò que ell li pot transmetre, que n’obté
una doble satisfacció: la del saber compartit i la de la gratificació que suposa veure que l’alumne
també experimenta en comprovar
com avança en la realització d’una tasca , en habilitats, en comprensió.
No hay comentarios:
Publicar un comentario