Trobo també interessant de considerar, en vistes a la Ensenyança, la escassa atenció que des de la docència hem vingut fent al fenomen, prou conegut però escassament analitzat, de la forta incidència que la cultura americana ha exercit sobre la nostra. Es tracta d’un fet sociològic a gran escala, amplificat sens dubte gràcies als mitjans, al cinema i la música molt en especial i amb unes característiques que hauríem d’haver après a entendre i a interpretar, per tal de poder estalviar-nos el repetir els errors més evidents del seu sistema escolar. En aquest sentit la trilogia Frank Mc Court i en especial el seu segon volum “ Lo es “ ens posa de manifest les dificultats que han vingut a sumar-se a les pròpies de la estricta transmissió de coneixement i que demanen una interpretació de caràcter sociològic .
A despit del fet que vivim immersos en una societat multicultural, em sembla que posats a examinar aspectes concrets del nostre funcionament i costums - i a l'hora d’aquelles que sentim com a més pròximes- hauríem de mirar d’entendre d’on venim i buscar-ne interpretacions, no tant des de les diferencies, com d’allò més bàsic que tenim en comú. La qual cosa considero que ens remet als coneixements que aporta l’Antropologia i fins encara la Biologia, que avui a penes juguen cap paper en la Formació del Professorat - Entre altres substancials mancances –
Així ha estat fins ara i doncs està per veure què és el que s'hauria de fiançar en els coneixements bàsics del professorat, més encara a la vista del que resulta de la facilitat de comunicació a tots nivells, tant d’ordre multicultural com derivada del fenomen migratori global. De la qual cosa crec que se’n desprèn la necessitat que té la Pedagogia d’aprendre i dependre més dels estudis procedents de la Sociologia que no pas de la Psicologia, aquesta, avui encara, una ciència molt més blana; útil sens dubte a nivell individual però sense eines adequades quan es tracta d’aplicar a conjunts d’adolescents agrupats en ordre a la seva escolarització.
I
molt menys encara deixar en mans dels seus titulats - per molt que acompanyats
dels de Pedagogia – d’elaborar continuades Reformes i, a cop de Llei, imposant-les
a traves de programes delirants que porten a metodologies de discutible
eficiència i qualitat. Així doncs, en mans d’un col·lectiu que hores d’ara es
pot declarar el responsable d’una
concepció dels Plans d’Estudi que aboca al fracàs. Això, però, penso que no
eximeix els destinataris adults d’aquestes Lleis – no als adolescents que en
són les víctimes directes - a oposar una resistència a la imposició d’uns
models pedagògics que venen a abonar els trets irracionals dels que pateix amb
escreix el funcionament de la nostra societat en lloc de mirar de superar-los.
En
la circumstancia cultural del moment històric
del que Cassidy dona compte en el seu llibre,
resulta molt evident que la proposta de Reforma dels estudis bàsics parteix
d’una clara exigència pel que fa al nivell al que s’aspira a arribar. Exigència d’un rigor que resulta tant de la excel·lent preparació
professional dels autors de la proposta com del estudis empresos, aplicats a la
adolescència, en les condicions socials del moment: l’ autoritat per fer-ho, a més, avalada pels
treballs previs, com en el cas de M.Mead,
dels seus estudis com antropòloga sobre el comportament de la
adolescència a Samoa i Nova Guinea
És només des d’una base de professionalitat sòlida que hom pot rebre garanties de millora i credibilitat cara a noves propostes de treball escolar i abordar l'empresa de fer canvis a millor amb la humilitat que suposa el partir no d’idees i/o ideologies sinó d’estudis previs. I la flexibilitat que suposa un previ assaig significatiu. Tal com es podia esperar en el cas de M. Mead a la vista dels interrogants que es posa en treballs seus com ara : “La Escuela en La Cultura USA” o “¿ Porqué está obsoleta la Educación? ”
En aquesta línea de raonament tampoc no sembla
que es pugui passar per alt el fet que
Jean Piaget, a qui els docents devem aportacions tant importants, fos biòleg de
formació.
D’aquestes i moltes altres consideracions que em procura la relectura, crec que la més interessa és el fet de constatar que una Reforma del Sistema que es volgués realment útil i suposés un avenç, hauria de ser dissenyada per persones d’una vàlua professional inqüestionable, en el camp que fos, però adequada a un propòsit comú de millora de l’Ensenyament destinat als més joves. I no per pretesos experts en matèries de titulació dubtosa, de paradigmes difosos, mancades de cap validesa objectiva i menys encara científica. S’hauria de ser molt prudent a l’hora d’acceptar propostes que no donen cap garantia més enllà de que avalen els seus propis inventors. Sobre tot quan mesuren el seu èxit en funció de que els alumnes s’ho passin bé.
Avui és moda donar per bona qualsevol proposta pedagògica que es presenti com a innovadora. I ho sigui o no, el fet és que estem assistint a una badoqueria col·lectiva a favor de l’entreteniment del temps de treball escolar i en contra de l’adquisició seriosa de coneixements, la qual cosa, aquesta, sí que suposa un treball, tant per part de l’alumne com del docent. .
Al
mateix temps, assistim a una operació de “marqueting” mai vista en el camp de l’Ensenyament: una
venda de Projectes Educatius que costa d’entendre quins interessos persegueixen.
Sembla però clar que, allí on uns prometen una via de promoció acadèmica, altres
opten per la facilitació i el benestar emocional. Resulta doncs lícit
preguntar-se què passa amb els alumnes que des de l’Ensenyament públic
no tenen possibilitat d’escollir ni una
ni altra.
El reconeixement
de les “autoritats” que han d’avalar nous projectes educatius no és pas una
qüestió trivial; tal com passa amb el reconeixement
de la autoritat moral que l’alumne sap
atorgar al docent i/o aquella que deriva de la seva competència professional. Una i altra tenen conseqüències socials i es
projecten en el temps , a curt i a llarg
termini .
També perquè si tota cultura suposa un (re) coneixement a les realitzacions d’aquells que ens han precedit i que han suposat alguna mena de bé col·lectiu, ens trobem que en voler ignorar-los, en negar los hi espai que sí que els reconeixia la transmissió habitual del saber, embarquem els nostres adolescents en vaixells de construcció improvisada, poc fiable i a més a més sense brúixola .
No hay comentarios:
Publicar un comentario