Dintre de les moltes relectures que m’ha convidat a fer aquest dilatat període de la Pandèmia, escullo ara el llibre de J. Cassidy sobre Margared Mead i això perquè hi trobo arguments que em permeten avançar en la idea del que hauria de ser una Reforma Escolar eficient, efectiva i ambiciosa en el sentit d’aspirar a elevar el nivell cultural de la ciutadania a través la formació el més completa possible, del jovent.
Margared
Mead era antropòloga de formació i ja tenia un reconeixement professional molt
alt per part de la comunitat científica quan es va incorporar a un grup d'experts en diferents especialitats que treballava en establir unes pautes
aplicables a la Reforma de l’Ensenyament
als EEUU, a través estudis específics centrats en bona part els de les característiques de adolescència .
Aquest treball no es va poder veure aplicat arran la restricció de mitjans que va imposar la decisió dels USA d’intervenir en la Segona Guerra Mundial. Tot i així, va comportar uns efectes considerables en el món cultural del país; un munt d’assajos escolars i de caràcter cultural dirigit també a adults i la publicació de llibres i articles en revistes de tota mena, de considerable impacte. Així que no es pot parlar d’un intent fracassat sinó, al meu entendre, tot el contrari.
Es
clar que hom, en valorar-ho, ha de tenir en compte el seu punt de partida: la herència
que el grup havia rebut a propòsit de l’Ensenyament en concret, d’un potent moviment cultural precedent, d’enorme
solidesa intel·lectual, amb figures de la talla de Charles Pierce , William James i el mateix
John Dewey, aplegats sota el paraigües de la Filosofia del Pragmatisme.
Resulta
no només interessant sinó també digne de consideració el mirar d’establir una mena
de paral·lelisme entre el que va suposar aquell projecte de Reforma en el que
Margared Mead va tenir un paper tant destacat, amb el que va esdevenir al
nostre país quan, en la curta etapa de la Segona República es van assolir fites
culturals de tant elevada qualitat i efectes i que també van resultar avortades,
en el nostre cas per la Guerra Civil.
A resultes del triomf del franquisme es va viure un atac frontal, un intent de liquidació total del treball en la obra pedagògica del període precedent, aquell que havia gestat i dut a terme en bona part la “ Institución Libre de Enseñanza” I que a Catalunya en concret venia precedida i es va poder reforçar gràcies a uns precedents entre els quals la gran obra cultural de la Mancomunitat.
En
aquest intent de fer memòria crec que cal tenir en compte el fet cabdal
que malgrat la ferotgia amb que es va
voler desmantellar un model de fer Pedagogia, la seva indiscutible qualitat la
va fer perviure a través les persones que hi havien participat i sobreviscut a
les reprensions polítiques, com alguns dels seus mestres i el testimoni dels seus alumnes.
La
curta experiència d’un Sistema d Ensenyament assenyat i eficient va deixar una
tan forta empremta que fins el dia d’avui, no només n‘ha persistit la memòria com
a model de pedagogia exemplar sinó que, quan
la estudiem, encara ens convida a ser recuperada.
Una Reforma dels estudis bàsics hauria d’esser assessorada per persones d’una inqüestionable qualitat professional. La prestigiosa revista “Investigación y Ciencia“ en la seva edició d’agost del 1996 dedicava un llarg article a demanar consell a filòsofs i científics de renom sota el títol : “ ¿Que debe aprenderse en la Segunda Enseñanza?”.
Les
seves propostes ens poden semblar avui dia massa ambicioses. Sens dubte
s’haurien d’esporgar per donar algun espai
a d’altres, però segueixen sent
vàlides.
Els
estudiants de EGB i de BUP tenien una preparació acadèmica molt superior a la que tenen els nostres estudiants de la ESO, edat per
edat .
D’ençà la implantació de la LOGSE els continguts que es venen donat als joves alumnes han quedat compactats en Projectes que reben diversos noms, que obeeixen uns rígids protocols aplicables a un tractament via ordinador complementats, pel que fa a la ocupació del temps escolar, amb d’altres Projectes consistents, aquests, en activitats de les que és fàcil veure que no poden tenir altre objectiu que el de l’entreteniment. Això perquè els resultats que persegueixen són més propis de professionals amb un bon nivell de preparació sobre aquell tema, bé es resolen com a simples manualitats o en un anar i venir amunt i avall a l’encalç d’un objectiu inconcret, abstracte.
Això
resulta ser tant evident per a qualsevol
mentalitat ben ordenada que sembla sorprenent com no s’ha produït, hores d’ara,
una resposta en contra, generalitzada, tant
per part de les famílies com, i més encara, per part del professorat; com no
s’ha sabut orquestrar una negativa enraonada, una oposició a unes Reformes - una darrera l’altre – que, d’ençà
la Logse insisteixen en degradar el
treball que suposa l’estudi tot fent dels
coneixements quelcom de difús – el “saber líquid “ en podria dir Zygmunt Bauman – a favor, es justifica, donar als alumnes oportunitats de relacionar-se
entre ell; això com a objectiu bàsic, acompanyat de la pretensió de dotar-los d’un elevat confort emocional.
Els
resultats estan a la vista. I jugant a aquesta
aposta el que també es pot observar és com els nostres joves resten totalment desarmats davant els avenços del saber.
Sembla doncs prou clar que no és pas el gremi dels Psicopedagogs el que hauria de comandar les Reformes d’Ensenyament sinó professionals escollits entre les diferents matèries clàssiques, de manera que dialoguessin i poder aconsellar sobre què és el més necessari d’aprendre i doncs d’ensenyar en els temps actuals.
La metodologia a aplicar-hi és el que constitueix
la base del treball – art ? - del docent.
Crec que ens trobaríem davant la sorpresa que en molts aspectes, tant pel que fa als continguts com als mètodes, el que resultaria més convenint fora deixar-se d’invents de validesa no contrastada i, simplement, fer un pas enrere ben calculat; per tal de poder aprofitar allò que funcionava raonablement bé. Un pas enrere o, potser dos, posats a triar.
Perquè ningú no ha demostrat hores d’ara - a despit de l’eixam de neuro-psicolegs que prolifera darrerament en el ampli camp de
l’Ensenyament - que el cervell dels
nostres joves hagi patit una regressió tal, que els impedeixi assolir el nivell de coneixements que teníem els joves de
fa uns anys a la seva mateixa edat. Així
que resulta lògic concloure que la causa
de la trista actual incultura general
que exhibeixen els nostres adolescents no pot ser sinó resultat de la incapacitat del Sistema
Escolar per ensenyar-los a raonar adequadament..
No hay comentarios:
Publicar un comentario